استان مركزي، سرزمين غارها

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

استان مركزي با استانهاي تهران، قزوين، لرستان، اصفهان، قم و همدان همجوار است و از سه نوع اقليم متنوع نيمه بياباني، معتدل كوهستاني و سردكوهستاني برخوردار است.
شهرستان اراك
شهرستان اراك از شمال به تفرش، از مغرب به همدان و ملاير، از مشرق به شهرستان محلات و از جنوب به شهرستان خمين و شازند محدود شده است و برخوردار از نقاط ديدني زيبايي است كه درپي مي آيد.
بازار اراك: مجموعه بازار اراك كه از سال 1328 هجري قمري و در زمان پادشاهي فتحعلي شاه قاجار بناشد، تلفيقي از معماري مدرن و سنتي ايران است. اين بازار در محلي كه چهارسوق ناميده مي شود با ملات گچ، آهك و خاك رس احداث شده است.
سقف بازار گنبدي بوده و با كاهگل پوشيده شده است. گنبدچهار سوق از ديگر گنبدها بلندتر و با عظمت تر ديده مي شود. عمده حجره ها در راسته بازارها استقرار يافته و كارگاه هاي توليدي، باراندرها، انبارها و بازارچه هاي اختصاصي درسراها است. در طرفين بازارها به فواصل حدود 50متري از يكديگر سراهايي ساخته شده كه به فروش كالا و ارائه خدمات مشغول هستند.
در جنب بازار، مسجد و مدرسه سپهدار كه يكي از زيباترين مساجد اراك است، قراردارد. مجموعه بازار اراك در سال 1355 به ثبت ملي رسيده است.
آشتيان
شهرستان آشتيان در شمال اراك واقع و از شمال به تفرش و قم و از جنوب به اراك و محلات محدود شده است و كوچك ترين شهر استان مركزي است. وجود آتشكده ها در اين منطقه مانند آتشكده فرد جان و فراهان، ارتباط واژه آشتيان را با دين زردشت قوي مي سازد.
از ديگر آثار تاريخي و مذهبي آشتيان مي توان به آب انبار آشتيان، آب انبار گركان، امام زاده اسماعيل، امام زاده عبدالله، امام زاده فاطمه صغري، امام زاده محسن، سدعلي نقي بيگ، قلعه علي نقي بيگ، پل تاريخي سياوشان، سردر منازل قديمي، آسياب جفتي و موزه صنايع دستي معتمدالاياله و غار تاريخي نام برد.
تفرش
اين شهرستان، در شمال شهرستان آشتيان و جنوب غربي ساوه واقع شده و از شمال به ساوه، از جنوب به اراك، از شرق به قم و از مغرب به اراك محدود شده است.
قدمت شهر تفرش به قبل از اسلام مي رسد. درباره وجه تسميه نام اين شهر آمده است كه تفرش در اصل «گبرش» بوده است و اين توجيه شايد بدين سبب است كه در سده هاي قبل و حتي صدر اسلام «گبرها» يا «زرتشت ها» در اين جلگه و نقاط مجاور آن از جمله فراهان و آشتيان، سكونت داشتند.
جاذبه هاي تفرش
غار علي خورند، سد كشته، مسجد ششناو قدمت قاجار، آب انبار بلور قدمت قاجار، تكيه زاعرم قدمت صفوي، قاجار، قلعه حيدري قدمت قاجار، آرامگاه امامزاده محمد(ع) قدمت صفوي، خانه عباسقلي خان ميرپنج قدمت قاجار، امامزاده سرآبادان قدمت اسلامي، امامزاده اسماعيل روستاي فسيجان قدمت اسلامي، امامزاده شاهوارق قدمت صفوي، بقعه امامزاده مهدي ملقب به ابوالعلي قدمت صفوي از جاذبه هاي گردشگري اين شهر است.

گزارش از: يدالله رحمتعلي خبرنگار کیهان



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : برچسب:, | 6:32 | نویسنده : میثم اله وردی |